2014. július 21., hétfő

Ragadozók a határban

2014. 07. 12.

Ragadozós nap

A munkával töltött hét után kiugrottunk Nagyacsádra, természetesen egyből megcéloztam a határt. Elég régen voltam már kint terepen (mondjuk azt le kell szögezni, az erdészeti munka során ez nem teljesen igaz), így a falutól K-re lévő területeken néztem körül.
Rögtön, a hátsó kertbe-való kilépéskor forgathattam már a fejem. 2 házi rozsdafarkú és 2 kenderike rendszeres vendége a mama háza-tájának. Egy kisebb meglepetésre 1 barna rétihéja hím húzott át, közvetlenül a fejem felett.
Barna rétihéja hím (Circus aeruginosus)

Végighaladva a már poros, néhol pocsolyás "Takácsi úton", 2 egerészölyv keringett a légtérben, a tagút menti fákon 1 tövisszúró gébics pár repkedett ágról-ágra, mindaddig amíg egymás mellé nem értek:
Tövisszúró gébics pár (Lanius collurio)

Ahogyan rápillantottam a sarjadó lucerna-táblára, egy "ismerős"madarat vehettem közelebbről is szemügyre. A vadászgató hamvas rétihéja hím mellett kellemes, ill. tanulságos fél órát töltöttem el. Behúzódtam a kukoricászárak takarásába, onnét távcsöveztem és fényképeztem ezt a ritka, ám a környéken mégis fészkelő ragadozó madarat. Újabb tapasztalatot tudhattam a magaménak, ezzel is közelebb kerültem a Természet Kifürkészhetetlen Titkainak megértéséhez.
 


 
 
 
 Hamvas rétihéja hím (Circus pygargus)

A megfigyelés végeztével a közeli árokoldalban ballagtam D-i irányba tovább. Először 1 őz bak, majd 1 suta ugrott meg a kukoricásban; azután a nádas-, ill. a megmaradt fehér fűz ágai között keresgélő énekes nádiposzátákra figyeltem fel.
Énekes nádiposzáta (Acrocephalus palustris)

Elérkeztem egy gazos, akáccal bőven benőtt tagúthoz. Kezdetben pár dolmányos varjú rebbent fel a száraz ágakról, de különösebb faj nem mutatkozott. Megelégelve kicsit a térdig-érő gazban járást, egy learatott napraforgó táblán akartam keresztül vágni, amikor vörös vércsékre figyeltem fel. Először két példány repdesett felettem, majd miután körbe-látcsöveztem a légteret összesen 5 pld. mutatkozott. Nagy örömmel állapítottam meg, fiatalok, azaz a környéken költöttek az öreg madarak. Azt hiszem nagyon megelégedve fényképeztem őket...
Vörös vércse (Falco tinnunculus)

Hazafelé menet 1 mezei nyúl ugrándozott az egyik búza táblán, miközben a kukorica címerek között 1 cigánycsuk hím keresgélt élelem után.
Igazán jól esett ez a kis kikapcsolódás;
 nem beszélve a 3 ragadozó-találkozásról...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése