2014. július 17., csütörtök

"Makkos"

2014. 07. 04.

Tölgyes



Egy, mzg.-i területekkel körbeszabdalt erdőcske, mellette folyik végig a Kis-Séd. Ezen a napon ezt céloztam meg, mint a kiruccanás főtémája.
Ahogyan haladtam Pápa irányába egy poros-pocsolyás tagúton kb. 15 pld.-ból álló tengelic csapatot riasztottam fel. Nem túl magasan 1 barna rétihéja hím vadászgatott; többször is előfordult már Nagyacsád környékén egy ilyen ragadozó, lehetséges, hogy ugyanaz a madár, és ezek a területek adják a fő vadászterületét.
Közönséges bakfű (Betonica officinalis)

Lonc-csüngőlepke (Zygaena lonicerea)

A továbbiakban megkerültem az erdőt, végigsétáltam a patak mellett, majd felültem az egyik magaslesre. Amikor már kényelmesen elhelyezkedtem, észrevettem az előttem elterülő tarló felett szitáló vörös vércsét. Viszonylag nyugodt tempóban vadászgatott, majd amikor fogott valamit átrepült az erdő felett, majd ismét kezdte küldetését elölről.
A másik ragadozó-madár amely megmutatta magát az az egerészölyv. 2 példány keringett a magasban mozdulatlan szárnyal, ill. 1 az erdőből húzott át éppen felettem.
Vörös vércse hím (Falco tinnunculus)


 Egerészölyv (Buteo buteo)


A pár órás kujtorgás után a falu felé vettem az irányt. Egy másik tagúton meneteltem, amikor az egyik fűz bokorról felrebbent 1 tövisszúró gébics, egyenesen a közeli búzatáblába. Azt hittem lecsapott valamire, de csak vaklárma volt. Áthúzott még 1 vadgerle, majd a napraforgók közül "zsírozás" hallatszott: 5 zöldike dézsmálta a termést...
Tövisszúró gébics hím (Lanius collurio)

Zöldike (Carduelis chloris)

Réti útifű (Plantago media)

1 megjegyzés:

  1. Kedves Zoltán!
    A csüngőlepke inkább Zygaena filipendulae,a 6 jól elkülönülő piros petty miatt.
    Üdvözlettel:Gulyás Szilvia
    /hamisgulyas37@gmail.com/

    VálaszTörlés