2015. október 27., kedd

Fertőújlak

2015. 10. 22.

Borsodi-dűlő, Cikes és Nyéki-szállás

Ezzel a nappal megkezdődött a 10 napig tartó szünetem. Az otthon lét mellett természetesen a kiruccanások, a madarászat sem maradhat el.
Már Sopronból hazafelé menet beiktattam egy madarásztúrát. A csütörtök délutáni napsütésben megérkeztem Fertőújlakra. A terület igazi madár-paradicsom'; rengeteg érdekesebbnél-érdekesebb fajt látnak a területen.
Szóval ez első megfigyelőpontról a "Borsodi-dűlőt" fürkésztem végig. Ny-felé egy nagy vízfelület, K-nek pedig egy kb. ugyanakkora rét. Ideális terep mind a vízi-, mind a ragadozómadaraknak.
A vízen rengeteg réce (tőkés, kanalas, csörgő, fütyülő, cigány); és liba tartózkodott. A libákat jobban szemügyre véve, a sok nyári lúd nyak között, fel-feltűnt kb. 25 nagy lilik is. Az érdekességet azonban nem ezek jelentették. Az egyik szigeten egy fehér fejű liba nyújtogatta a nyakát, de csak mindig annyi ideig, hogy ne figyelhessem meg alaposan magamnak. Aztán a kiszemelt példány felkelt inni egyet, na ekkor már meghatározhattam: indiai lúd.

Tömegek...

Nyári ludak (Anser anser)

Indiai lúd (Anser indicus)
Egy Közép-Ázsiában élő faj, úgy tartják ő képes a récefélék közül a legmagasabban fészkelni. Magashegységek tavainak, folyóinak környezetében költ. Észlelték már a Himalája fölött repülő egyedeit is.
Európában ritka kóborló, Magyarországon minden évben kerül egy-két példány a madarászok szeme elé; de valószínű, inkább parkokból, állatkertekből kiszökött madarakról van szó...

Természetesen más madárfajt is sikerült megfigyelnem. 7 bütykös ásólúd, 1 gulipán kutatott élelem után a háttérben. 4 bütykös hattyú tartózkodott a vízen, pár kormoránnal egyetemben. A partimadarakat közel 50 bíbic képviselte.
Bütykös hattyú (Cygnus olor)

Ragadozómadarak. Több képviselőjük is akadt. A távolban 2 öreg rétisas ült az egyik kiszáradt fűzfán, legalább 6 egerészölyv termikelt a levegőben. A réten 3 vörös vércse, és 2 (1 hím, ill. 1 tojó) kékes rétihéja vadászgatott.
Kékes rétihéja tojó (Circus cyaneus)

A nézelődés folytatásában átgurultam a "Cikes"-re. A bivalyok mellett ismét rengetek nyári lúd tartózkodott a területen. Legeltek, mind a bivalyok, mind a libák. Szépen körbe-spektíveztem a tömeget, de a nyári ludakon kívül "csak" 40 keresgélő darvat pillantottam meg.
Nyári ludak (Anser anser)

A nap utolsó állomása a "Nyéki-szállás". Ide kellett egy kicsit gyalogolnom, de panaszra semmi okom. Jobbomon a "Borsodi-dűlő", balról egy nagy legelő, sok magyar szürkével. A kilátót megcélozva körbe-látcsöveztem: sajnos pont Ny-ra kellett leskelődnöm, így a lemenő Nap nem igazán könnyítette meg a dolgomat. Sok liba, réce; és amit kiemelnék: 2 nagy póling.
 Borsodi-dűlő


Magyar szürkemarha (Bos primigenius taurus hungaricus)

Hangulat Nagy pólingokkal (Numenius arquata) Nagy kócsaggal (Egretta alba) 

A kocsihoz való sétálgatás közepette 2 jégmadár cikázott előttem a csatorna felett; de legjobban azon elmélkedtem, milyen jó lesz tavasszal visszatérni...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése