2014. szeptember 30., kedd

Felfedezések

2014. 09. 27.

Felfedezések a Nagyacsádi-határban

A nap első állomásaként, délelőtt kiugrottam a ház mögötti "Akácosba". Miközben a fásszárú gyűjteményhez szedegettem a fajokat, természetesen a távcső, ill. a fényképezőgép is ott lógott a nyakamban'.
Szóval kinéztem a legközelebb eső szántóra, felmásztam egy összerakott szalma-bála kupacra. A villanydróton felfedeztem idei első nagy őrgébicsemet, ez többek között azt is jelenti, hogy folyamatosan megérkeznek hozzánk a tél vendégek. Szóval, mint mindig, érdemes nyitott szemmel jönni-menni. De vissza a fajokhoz: 1 karvaly tett pár kört a levegőben, miközben kb. 15 örvös galamb húzott át a falu irányába. A légteret továbbá 5 egerészölyv uralta, megosztva a közeli belvízfoltról felreppenő 10 szürke gémmel...

Szürke gém (Ardea cinerea)

A szombat folytatásaként nekiindultam a Kis-Séd környékének. A változatos táblákkal (napraforgó, kukorica, repce) szabdalt területen mozogtak a madarak. Több mint 100 balkáni gerle üldögélt az egyik távvezetéken, repdestek a mezei verebek, seregélyek. Feltűnt 2 mezei pacsirta, ill. 1 sárgafejű királyka is. Felülve az egyik magaslesere a "Gyimóti nádas" szélén, csupán nézelődtem: 2 szajkó, 6 dolmányos varjú repült tova'.
Balkáni gerle (Sterptopelia decaocto)

A patak mentén É-i irányba haladva eddig még ismeretlen terepre "tévedtem". Egy kaszálót néztem ki célomul, ahol éppenséggel 1 barna rétihéja tojó vadászgatott. A rét változatos mintázatot mutatott: voltak bokáig vízben álló sásos, zsombékos részek; ugyanúgy mint kiszáradó nedves rét-jelleget mutató őszi kikericsekkel tarkított területek is. Kerestem egy szárazabb dombocskát, lepakoltam aztán körülnéztem. A madarak (2 egerészölyv, 1 karvaly) mellett a virágokra is összpontosítottam:

Egerészölyv (Buteo buteo)

Mezei varfű (Knautia arvensis)

Őszi kikerics (Colchicum autumnale)

Terjőke kígyószisz (Echium vulgare)

16 óra magasságában visszafelé fordultam a falunak. Terveim között szerepelt a "Csöngő" körbejárása is. Ez a mesterséges, kavics aljzatú, meredek falú, mély horgásztó a falu mellett terül el, így sajnos különösebb madárvilág nem is fogadott. Azért sikerült hat fajt megfigyelni a tó környékén: 1 vörösbegy, 2 füsti fecske, 4 kék cinege, 1 széncinege, 15 seregély. Szóval a madarak helyett maradtam a környezet fotózásánál.
Gyapjas tintagomba (Coprinus comatus)

Molnárka (Hydrometre lacustris)


Hazafelé cammogva ismételten az "Akácost" szegélyeztem. A 7 km-es séta utolsó momentumaként 1 C-betűs lepke került még fel a memóriakártyára, úgymond záróakkordként'...
C-betűs lepke (Polygonia c-album)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése