2014. augusztus 30., szombat

Kispodárpuszta

2014. 08. 26.

Remek fajok közt Kispodáron

9 óra magasságában megérkeztem a Kispodárpusztai-víztározóhoz. Az erdőn keresztül baktatva közeledtem a tóhoz, miközben a fejem felett fakopáncsok, cinegék, poszáták hallatták hangjukat. Szépen lassan É-felé haladtam a nádas mellett, természetesen figyelgettem a környezetet. Sajnos csupán 1 kárókatonát tudtam lencsevégre kapni, de a későbbiek folyamán még 8 mutatkozott meg.
Ahogyan felértem a töltésre, nem kis meglepetésemre az egyik kiemelkedő cserfáról 1 fiatal rétisas rebbent fel. Nehézkes szárnycsapásokkal emelkedett a levegőbe, majd kisiklott a látóteremből. Szerencsére visszajött "megnézni" az idegent, de amilyen gyorsan mutatta meg magát, olyan gyorsan távozott is.
Kormorán (Phalacrocorax carbo)

Rétisas (Halaeetus albicilla)

Ahogyan végig sétáltam a töltésen a leeresztő-csatornáig újabb meglepetések tárultak a szemem elé. Amikor kiléptem az egyik fűzfa takarásából megtelt a levegő szárnyas jószágokkal'. Több szürke és vörös gém, ill. 2 fekete gólya reppent fel. Egyből a gólyákra figyeltem. 1 fejlett és 1 fiatal példány tartózkodott a környéken, mint azt a tollazatukból, színezetekből meg tudtam állapítani. De a meglepetések még nem értek véget. Ahogy ránéztem a leeresztő-csatornára, egy kócsagot vettem észre. Nem is akármilyen kócsagot! Gyorsan ránéztem a spektívvel is, hogy megbizonyosodjak a fajról, de nem volt kétség. Már osontam is a közelébe.
 
Kis kócsag (Egretta garzetta)

Fekete gólya (Ciconia nigra)

Az új faj megreptetése után kiültem nézelődni a zsilip közelébe. Kb. 300 tőkés réce kapott szárnyra, miközben a vízen úszkáló szárcsák feljebb úsztak a tavon. A légtérben 1 fiatal barna rétihéja körözött, mellette 1 fiatal kormos szerkő vadászgatott. Átrepült 1 billegetőcankó is. A nádas szegélyében 4 nagy kócsag álldogált, megosztva a megfigyelő-állásaikat 7 szürke gémmel.
Tőkés récék (Anas platyrhynchos)

A nézelődés közben a gát oldalára is figyeltem. Az esőzések hatásara rengeteg virág lepi el a töltésoldalt, igazán szemet-gyönyörködtető látvány. Nem hagyhattam ki az alkalmat, körülnéztem a növényvilágban is egy kicsit:

 Sédkender (Eupatorium cannabinum)                             Mezei varfű (Knautia arvensis)
 Fehér mécsvirág (Melandrium album)

 Réti füzény (Lythrum salicaria)

 Réti imola (Centaurea jacea)

 Tövises iglice (Ononis spinosa)


 Fekete ökörfarkkóró (Verbascum nigrum)              Őszi kikerics (Colchicum autumnale)

 Bakszakáll (Tragopogon orientalis)

A nap befejezése képp hátrahagytam a tavat, visszamentem a kocsihoz. Az erdőn keresztülvágva 2 őzet ijesztettem meg, oly módon, hogy kép sem készülhetett a dús aljnövényzetbe bújt állatokról.
Tettem egy rövid kitérőt Nemesszalókra, ugyanis pár darabbal bővíteni kell még a hajtásgyűjteményem. Szóval a kerülő után Kispodárpusztának jöttem haza, hátha látok még valami érdekeset a tó környékén. A sok szürke gém, ill. a pár nagy kócsag mellett egy gyanús sziluettet vettem észre az egyik akácfán. Előkotortam a spektívet, alaposan megnéztem magamnak a madarat. Egy vándorsólyom volt. Ismételtem új faj számomra. Nem akármilyen nap volt ez!
Vándorsólyom (Falco peregrinus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése