2017. január 19., csütörtök

Mánc-hegy

2017. 01. 19.

Döbrönte - felfedező túra 

Szerencsémre itthon tölthetek most pár hetet. Szóval igazán ki akarom használni a szabadságot, így rögtön az első napokban már útnak is indultam. Egy számomra kevésbé ismert terepet szerettem volna megnézni, a Döbrönte határában lévő Mánc-hegyet. Inkább túrára készültem, mint sem fotózgatásra; de természetesen képek azért születtek az itt-ott még havas tájon.

Szarvaskő váránál kezdtem, majd megcéloztam toronyiránt' a Mánc-hegyet, rajta is a Táncsics kilátót. Cseres és kocsánytalan tölgyes állományokon haladtam keresztül, néha egy-egy éger-sávon időztem kicsit. A madarakat főleg a kismadarak jelentették: kék, szén- és barátcinegék, őszapók, csuszkák, csízek keresgéltek táplálék után. A bokrosabb részeken sárgafejű királykákra lettem figyelmes, miközben fenyőrigók húztak át a fejem felett. 
Széncinege (Parus major)

Csíz (Carduelis spinus)

Sárgafejű királyka (Regulus regulus)

Fenyőrigó (Turdus pilaris)


Közönséges boróka (Juniperus communis)

Sárga fagyöngy (Loranthus europaeus)

Ebben a napsütéses, kissé havas-fagyos időben aztán megláttam az eléggé romos -pontosabban majdnem teljesen lepusztult- Táncsics-kilátót. Ha ide nem is, de nem messze tőle egy magaslesre azért felültem. Nézelődtem, hallgatóztam, tervezgettem merre menjek tovább. Végül úgy döntöttem, leereszkedem a közeli patakvölgybe, és majd azt követve megyek a turistaútig.
2 gím bika ügetett előttem, mikor hirtelen nagy szárny-csapkodásra', rikácsolásra lettem figyelmes. A mederből kb. 50 holló emelkedett fel egy őz-tetem mellől. Az egyik élőlény veszte ilyenkor a másik életben maradását jelenti...

Táncsics-kilátó

Áldozat'


Holló (Corvus corax)

Kálomista-patak teljesen be volt fagya, így könnyen haladtam abban a hó fedte' völgyben. Olyan hely, ahol nem hiszem, hogy gyakran járnak emberek. Összedőlt fák, lábon száradt nyírek, égerek, szilek. A hangulat magával ragadó... 


Tapló-faj nyírfán

A völgyből való kimerészkedésem után, átvágtam egy élesebb gerincen, majd egy hosszan lenyúló DK-i domboldal következett. Itt legalább 6 dámot ugrasztottam meg; fényképre sajnos esélytelen voltam, csupán pár másodperc erejéig láthattam 1 fiatal bikát. Kényelmesen lesétáltam a jelzett turista útra, majd vissza az autóhoz, a faluba.

Vadhántás égeren
Komoly erdészeti problémát is jelenthet vékonyrudas, rudas állományokban. Mikor a vad (gímszarvas), pl. nagy havazás hatására nem hagyja el a beállóhelyét, és a sima kérgű fafajok kérgét fogyasztja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése