2014. május 14., szerda

Nádszegélyek

2014. 05. 02.

Gyimóti-nádas

Május első szabadabb napján ismételten sétálgattam kicsit. A zsúfolt időbeosztás miatt egy késő délutáni, rövid bóklászást tettem a Kis-Séd környékén. Eredeti cél ismételten a "Tocsogós" felkeresése volt, de az ottani kevés madár miatt be-bekukkantottam a "Gyimóti-nádasba" is.
Szóval nekiindultam a legrövidebb úton a területnek. szántók-vetések mellett elhaladva 1 fácán kakast, ill. tyúkot riasztottam fel; mellettük a vetésből hallható volt a rejtőzködő fürj "pity pal-aty"-ja. Természetesen nem múlhat el úgy kirándulás, hogy ne hangozzon a magasba emelkedő mezei pacsirták tavaszi-trillázása.

Mezei pacsirta (Alauda arvensis)
Kiérve a vizesebb rétre, a magasabb növényzet sajnos nem tette lehetővé a partimadarak jelenlétét, különösebb ilyen kategóriájú fajjal nem is találkoztam. Csupán, a már jó ideje, a területen jelenlévő 2 bíbic, ill. egy 6-os átvonuló csapat mutatkozott meg.
Gyors pillantást vetve a rét közepén lévő pocsolyára, 5 tőkés réce kapott szárnyra: 4 gácsér és 1 tojó:
Tőkés récék (Anas platyrhynchos)


Azonban a vizes élőhelyhez alkalmazkodott kismadarak teljesen lekötötték a figyelmemet. A környező nádasból 3 nádirigó énekelt, nádi sármányok keresgéltek a nagyobb fűcsomók között; sárga billegetők hallattak hangjukat. Egy új madárfajt is megfigyelhettem: egy rendszeres, de ritkán a szem elé kerülő hosszútávú vonulót. A rozsdástorkú pityer a földön keresgéli táplálékát, megpillantása -sajnos- csak felreppentése után sikerült. 2 példány tartózkodott a területen.
Nádi sármány hím (Emberiza schoeniclus)

Rozsdástorkú pityer (Anthus cervinus)


Sárga billegető (Motacilla flava) 

A fotózgatások után alaposabban körülnéztem a nádasban, pontosabban a szegélyén is. Legalább 4-5 foltos nádiposzáta harsogott, elnyomva (nem csak hanggal) egy tücsökmadár folyamatos "ciripelését". 
Foltos nádiposzáta (Acrochephalus schoenobaenu)

A tücsökmadár-hangnak megörülve kipróbáltam valamit: elővettem egy kis hangot, lejátszottam; úgymond versenyre keltem a nádas eme rejtőzködő kis-tollasával. Végül olyan élményben lett részem amire nem is számíthattam; madarunk a hangot meghallva idegesen keresete ellenfelét, és a mobil-hang vége után, többször is, kiült egy magasabb nádszálra, és nekikezdett pergő, összetéveszthetetlen dalába...

Nádi tücsökmadár (Locustella luscinioides)

Szóval egy új fajjal, egy felejthetetlen élménnyel a tarsolyomba indultam végül hazafelé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése