2015. január 31., szombat

Szélmező

2015. 01. 28.

Szélmezei kiruccanás

Kihasználva a leesett havat, a szép napsütést, nekivágtam Szélmezőnek. Nagyacsádról indultam, méghozzá gyalogosan. 
Kezdetben a Kis-Séd mentén haladtam, próbáltam kiélvezni a lában alatt roppanó fehér szőnyeget'. Az árokpartokon mezei verebek ugráltak bokorról-bokorra, az egyik nyárfán 2 egerészölyv ücsörgött. A mederből 1 tőkés réce pár reppent fel, továbbá átrepült 1 fiatal kormorán.
Kormorán (Phalacrocorax carbo)

Rákanyarodtam a "Tőzeghez" (ahogyan a helyiek hívják) vezető útra. Alaposan figyelgettem a környéket. Úgy döntöttem, kinézek a hátsó részekre; felülök az ott található magaslesre. Szépen megélénkült körülöttem a környék. Rengeteg kismadár forgolódott.
Sikerült megpillantanom 1 süvöltő párt, 1 vörösbegyet. A nádasba beérve felélénkült a nádvilág is: ökörszemek ugráltak szálról-szálra, egy kisebb csapat függőcinege, és kb. 20 barkóscinege kutatott az öreg nádasban élelem után. Természetesen az ilyenkor gyakorinak mondható kék cinegék is jelen voltak, viszonylag sok példánnyal találkoztam a kiruccanásom során.

Barkóscinege (Panurus biarmicus)

Kék cinege (Cyanistes caeruleus)

A napokig tartó havazás, pár mínusz fok rányomta bélyegét a tájra: sosem jártam meg tél idején Szélmezőn, így igazán más arculatát mutatta meg nekem a vidék. 
Hangulatképek:
Les ölyvvel...

Nádvilág...

Csepp-mozaik...

A sétálgatásom közepette feljutottam az É-i területekre. Itt úgy döntöttem felülök egy lesre, inkább onnan nézelődök majd. Több fácánt sikerült megreptetnem a nádfoltokból, a hóval befedett vetéseken citromsármányok keresgéltek, a nádfalaknál nádi sármányok reppentek tova'. A lesről 7 őzet nézegettem, miközben a fejem felett többször is vadlúd-csapatok húztak át. Összesen 16 nyári ludat, 10 vetési ludat és 4 nagy liliket figyelhettem meg.
Őzek (Capreolus capreolus)

A kényelmes pihenő után visszafelé indultam. Egy, eddig számomra ismeretlen tagúton közeledtem a Kis-Séd felé, mikor elértem a csatornát, már Nemesgörzsöny alatt jártam. Az itteni bóklászás több madarat is hozott. 2 nagy kócsag szállt fel, kb. 4 tőkés réce pár társaságával a vízről. Az egyik belvízfolton 2 bütykös hattyú úszkált, miközben fenyőrigó-csapatok repkedtek a légtérben. A közelembe keveredett még egy kékes rétihéja tojó is, mely fajnak a napi létszámát ismét Nagyacsád alá érve még 2 társa bővítette. 
Tőkés réce (Anas platyrhynchos)

Kékes rétihéja tojó (Cicus cyaneus)


A bejegyzés befejezéséül pár kép még. 
Őszintén meg kell mondanom nem igazán szeretem a telet, én inkább "nyári gyerek" vagyok. Na de, mint mindegyik évszaknak ennek is megvan a maga hangulata, törvényszerűsége. Jönnek a téli madárvendégek, hideg van, szép havas tájon sétálhat az ember. Jahm és a nyomozás. Nyomolvasás: 


Rágcsáló (Mezei pocok)~                                                                             Mezei nyúl~




Menyétféle (Hermelin?)~                                                                                  Róka~


Fácán~                                                                                       Vidra~         

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése