2024. augusztus 9., péntek

Fiatalok

   2024. július 21.

Fiatal hamvas rétihéják

Júliusban elkezdődik a hamvas rétihéják fiataljaiknak a kirepülési időszaka. A sikeresen költő, majd fiókáikat felnevelő párok sikerességének időszaka. Hiszen az első próbatételt, a fiókanevelést sikeresen teljesítették a madarak. Most már a kirepült fiatalokat kell elindítani megfelelő módon a vándorútra.
Vasárnap reggel-délelőtt néztem meg a Pápa környéki revíreket. A Kolóniánál kezdtem. Odaérkezésemkor 5 fiatal hamvas rétihéja repkedett a levegőben. Örömteli hír, el is foglaltam a megfigyelőpontomat, ahonnan sikerült is kideríteni, hogy a "bal oldali" pár 2 fiatalt, míg a "jobb oldali" pár 3 fiatalt reptetett ki. Időztem kicsit a területen, de a szülők közül csak az öreg tojó jött körbenézni a fiatalok háza táján. Élelem nélkül jött és gyorsan távozott is. Én is így tettem.

összehasonlítás: felül öreg tojó alul fiatal hamvas'
öreg tojó hamvas rétihéja

fiatal hamvas rétihéja

Továbbmentem egy másik fészekhez. Ezen az élőhelyen pár éve mindig volt sikeres fészkelés, idén is tojásos állapotban fedeztük fel a revírt, még a Hamvas' Tábor idején. Azonban most nem találkoztam hamvasokkal. A másfél órás kiülés után úgy döntöttem közelebbről is megnézem a fészek környezetét. Besétáltam a berekbe. Ez egy közel 10 hektáros élőhelyfolt, mely egy egykori Marcal-folyólefűződés maradványa. Sajnos jelenleg főleg magas aranyvessző uralja az élőhelyfolt ~80%-át. A berek közepén egy kisebb hordalékkúp van, itt a Solidago 50 cm-es, a széleken azonban 170 cm magas. Két-három kisebb, mélyebb folt is van a területen, ebben főleg parti sás és siskanádtippan uralja a teret. A tág hálózatban megtalálható fásszárúakat kutyabenge és galagonya képviseli. A fészek vsz. aranyvesszőben volt, azonban megtalálni nem sikerült. Csupán vaddisznótúrást találtam mindenhol. Sok vadcsapával. Lehet, hogy ez az oka mindennek...

élőhely közelről: magas aranyvessző

A harmadik revír-helyszínén is nézelődtem. Ez 2024-ben egy új helyszín volt, idáig itt nem fedeztünk fel fészkelésre utaló nyomokat. Bár a kaszáló megfelelő a rétihéjáknak. Sajnos itt sem jártam sikerrel. Ugyan már dél felé járt az idő, a hőmérséklet is a tetőfokára' hágott és sokat nem  is időztem a helyszínen. De későbbi információ beigazolta a gyanúmat: a természetvédelmi őr kolléga alapos kifigyelés után sem talált hamvas'okra utaló jelet. Tehát sikertelen költéssel van itt is dolgunk.
Hazafelé indultam a kocsival. Még úgy kanyarodtam, hogy egy belvízfoltra ráspektívezzek a műútról: nyári lúd, kanalas réce, böjti réce, kis vöcsök, nagy kócsag, szürke gém, gólyatöcs, bíbic, réti cankó, nagy póling, dankasirály. Ezen fajok megfigyelésével zártam a kiruccanást.

egerészölyv

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése