2024. május 29., szerda

Szélmező környékén

  2024. április 29.

Szélmező környékén,
avagy Nagyacsád-Nemesgörzsöny-Békás háromszögben

A címben talán jól leírtam az útvonalat. Késő délután indultam és elhagyva Nagyacsádot egyből le is kellett húzódnom az útról. Az egyik belvízfolton 1 daru keresgélt. Pár perc megfigyelés és kattintás után fel is rebbent, Szélmezőnek tartva. Gondoltam jó helyre megy, talán itt is kisül valamiféle daru-élőhely. Érdekességként még 1 kis kócsagot említek meg, mely szintén ugyanabban a mélyedésben keresgélt.

daru
Szóval folytattam az utam a Marcalra. A Nemesgörzsöny feletti kiöntésre. A víz még tartja magát, ugyan a tavaszi mennyisége kb. a felére fogyott. 13 bütykös hattyú, sok tőkés réce és 2 kanalas réce úszkált a mélyebb vízben. De meg kellett szakítanom a spektívezésem. Egy daru siklott be Szélmező irányából. Tőlem távol landolt, majd az ott töltött 1,5 óra alatt pihent az egyik vízállásban. Egészséges madárnak tűnt, feltételezem egy átnyaraló példányról lehet szó. De térjünk vissza a spektív látómezejébe: 3 gólyatöcs, 2 kis lile, 50-nél több bíbic, ~30 réti cankó, 1 piroslábú cankó és 11 füstös cankó ácsorgott a sekélyesben. Ha a spektívet a keresőtávcsőre cseréltem az eget fürkésztem: 2 fehér gólya siklott be, ellenkező irányba 1 öreg rétisas haladt. Barna rétihéják és egerészölyvek keringtek itt-ott, 2 hamvas rétihéja is feltűnt, a Marcal mentén északi irányba vonultak. 1 karvaly és 2 vörös vércse került még elő.
Tovább indultam Szélmező irányába.

bíbic
bütykös hattyú

fehér gólya
tőkés réce
daru
füstös cankó
öreg rétisas
hím barna rétihéja
tojó hamvas rétihéja
egerészölyv
kanalas réce
hím vörös vércse

A felújított külterületi utakon haladva egy kisebb belvízfolt mellett haladtam el. 2 bütykös hattyú, 2 kanalas réce, 3 szürke cankó és 20 pajzsoscankó került megfigyelésre.
Megérkeztem a szélmezei tavakhoz. Itt búbos vöcsök, pár cigányréce és 1-1 böjti és üstökös réce ringatózott a hullámokon. Kakukkok és vadgerlék repültek tova, gyurgyalagok hangját hozta a déli szél. A szántóföldeken fácánok keresgéltek, mezei pacsirták reppentek fel a mezsgyékről. A bokrokon citromsármányok, tengelicek, kenderikék és cigánycsukok énekeltek. A nádasokban más hangok gazdáit lehetett felfedezni: nádi tücsökmadarat, nádirigót, nádi sármányt. A horgásztavak egyre növekedő nyári lúd családjai is előkerültek, a pelyhes fiókáikat vezető szülők összegyedszáma becslésem szerint legalább 150. Az alkony egy nagyobb belvízfolt mentén ért, itt 1 üstökösgém búcsúztatott. Persze ráláttam és vártam is egy potenciális fészkelőhelyen megjelenő hamvas rétihéját, de ez most elmaradt...

hím cigánycsuk

fácán kakas és tyúkok
pajzsoscankó
böjti réce gácsér és cigányréce pár
gácsér üstökös réce
vadgerle
barna rétihéja sziluett
üstökösgém

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése