2023. július 2., vasárnap

Marcal-hídtól Marcal-hídig

  2023. június 25.

Marcal-hidak közt a szélmezei szakaszon 

kemeneshőgyészi Marcal
A kemeneshőgyészi Marcal-híd környékén kezdtem a nézelődésemet. Egy nagyobb belvízfolt volt az első spektíves megfigyelés helyszíne. Bütykös hattyúk, 50 nyári lúd, 1 kanalas réce tojó, 2 kendermagos réce, pár kis kárókatona, nagy kócsag, szürke és vörös gém, továbbá 1 üstökösgém keresgélt a növényzet uralta vízfelületen és annak környékén. A levegőben gyurgyalagok repkedtek, az egyik felkupcolt tőzeg falban költenek.
A belvízfolt melletti kaszálókon is nézelődtem, először ragadozókra számítottam. A fűben azonban 3 pásztorgémet vettem észre. Errefelé nem túl gyakori madarak, az utóbbi pár évben azonban mindig sikerült megfigyelnünk pár példányt a Marcal mentén. Terjeszkedő faj, talán eme nádasokban is költőfaj lesz a közeljövőben.
nyári ludak
kis kárókatona
pásztorgém
A tőzegtavak mente következett. Egy megfigyelő pontot kiválasztva nézelődtem. Az egyik tavon 30 további nyári lúd, és az őket hajtó 1 bütykös hattyú gúnár volt megfigyelhető. A hattyúk erőszakos' mivoltát jól alátámasztotta eme megfigyelés, hiszen olyan agresszívan hajtotta el a hattyú a ludakat a revírje környékéről, hogy azok másik pihenőhelyet kerestek. Tőkés récék és 1 üstökös réce is volt a tavon, őket nem bántotta senki. Barna rétihéják keringtek a levegőben. A nádasok fészkelő ragadozói. Fészekanyagot és táplálékot hordtak a szülők a fészkekbe, az egyik hím madár kirívóan fehér alsó-tollazatú volt. Érdekes színezet a fajnál.
barna rétihéja tojó
pockot hordó barna rétihéja hím
fészekanyagot hordó barna rétihéja tojó
alulról fehér színezetű barna rétihéja hím
nyári lúd
agresszív bütykös hattyú
Tovább haladtam észak felé. Egyházaskesző határában nézelődtem, területet derítettem fel. Itt már kezd agrár-tájjá' válni a vidék, ennek megfelelően az élőlények is ehhez alkalmazkodtak. Tövisszúró gébicsek, cigánycsukok ültek ki a tagutak menti növényzetre. A poros-kavicsos utakon mezei pacsirták szaladgáltak. 3 mezei nyúl is feltűnt, a majdnem 30°C-os melegben bágyadtan' nézelődtek.
Egyházaskesző környékén, a Rába - Marcal közötti Kemenesháton érdekes kőzet alakult ki: a bentonit. Az a kőzet az agyag egyik fajtája, mely vulkanikus eredetű. Bányászata régóta fennáll a vidéken.
cigánycsuk hím
tövisszúró gébics hím
mezei pacsirta
mezei nyúl
betonit-meddő
A kirándulás végét, és egyben a bejegyzését is immár az egyházaskeszői Marcal-híd jelenti. A DNY-i folyó parton még a puhafás ligeterdővel, a másikon már a jobban karbantartott' folyóparttal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése